Otwórz player w nowym oknie

Karol Wójcicki: Lądowanie na innych planetach staje się rutyną

„Nie jest to rewolucyjne, ani historyczne wydarzenie. To nie było pierwsze lądowanie na Marsie. Taki łazik był już tam wcześniej. To pokazuje nam, że jako ludzkość już radzimy sobie z wyprawami na inne planety i stają się one czymś normalnym. Co parę lat możemy sobie pozwolić na wysłanie nowej konstrukcji i przeprowadzać nowe eksperymenty” - powiedział w Poranku „Siódma9” Karol Wójcik, autor bloga „Z głową w gwiazdach”.

Pierwsza część rozmowa dotyczyła tego, jakie informacje może nam przynieść eksploracja Marsa.

„Tego typu misje mogą przynieść bardzo dużo zaskoczeń. Naukowcy chcą też sprawdzić rzeczy, co do których nie mają pewności. Podstawowym zadaniem łazika Perseverance jest poznanie przeszłości czerwonej planety, poznanie geologii i być może śladów życia. Ma on również zbadać teraźniejszość, jakie warunki teraz są na nim obecne. Z czym ludzie będą musieli się mierzyć, gdy będą chcieli w najbliższym czasie tam się udać” - powiedział gość Marcina Fiołka.

Kolejno poruszony został temat możliwej misji załogowej na czerwoną planetę.

„Misja załogowa jest coraz bardziej możliwa. Dzieje się to nie tylko dzięki determinacji amerykańskiej agencji kosmicznej, ale też dzięki firmom prywatnym, jak SpaceX. Jasno stawiają sobie za cel - chcą jako pierwsi wysłać człowieka na Marsa. Rozwijają oni swoją technologię rakietową, wprowadzając coraz bardziej innowacyjne rozwiązania. Nie jest już to wizja tylko z filmów science-fiction – twierdził Wójcicki.

Dalej mówiono o tym, na czym polega obecnie komercyjne odkrywanie kosmosu.

„SpaceX zarabia dzięki szybkiemu internetowi wysyłanemu z mega konstelacji satelitarnej. Będzie to w finalnej formie sieć kilkunastu tysięcy satelitów, umożliwiających połączenie sieciowe nawet z najdalszych i najbardziej odosobnionych miejsc na Ziemi. Kolejnym pomysłem przynoszącym dochody jest komercyjne wynoszenie satelitów na orbitę. Dzięki rewolucyjnej rakiecie, którą można wykorzystać więcej niż raz, SpaceX zmniejszyło koszty i stało się bezkonkurencyjne. Wycieczki kosmiczne też wkrótce się pojawią, jednak nie są one zbyt opłacalne” - mówił Gość Poranka „Siódma9”.

Pod koniec rozmowy podjęliśmy temat powrotu ludzi na Księżyc.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

Partnerzy